Rabia's Official Diary
isu shawl , gadis dan tudung ,. .
16 January 2011

Note: Entry ni xde salahkan sesape, xde nak tunding jari kat sesape, takde nak burukkan sesape. Semuanya ditulis secara umum and berdasarkan pendapat n penilaian penulis blog GADIS TERBILANG  . MAKA , entri ini TERUS TERANG saya katakan diambil seratus peratus daripada blog tersebut . 


++++++++++++++++++++++++++++++++++++++


Isu tudung memang tak kan pernah selesai. Lumrah dunia, xde sape yang perfect and akan sentiase ade orang yang mempertikaikan. Tapi xpe! Aku cume nak luahkan sikit pasal isu ni. ^^


Lepas bace entry Joegrimjow pasal shawl, aku tros buke mate and nilai diri aku sendiri. Memang betol ape kate die, berpakaian bertudung pe sume tu biarlah kerana Allah S.W.T. Terkesan jugak la kat hati aku sebab seblom ni aku memang giler shawl! Dulu aku sanggup perabeh duit beli shawl paling latest then upload kat facebook promotkan business shawl orang. Bukan takat tu aje, aku buat tutorial care pakai shawl segala. Dari sdut positive memang la orang kate aku menggalakkan orang lain yang freehair pakai tudung, tapi dari sudut lain ade jugak yang negativenye sebab care aku pakai pon tak proper. Tapi aku bukan baik sangat pon so aku bley terima  -_-"!!! 


Lagi entry jejaka terhangat pasal hukum tabarruj. Entry die pon buat aku berfikir banyak kali pasal care pemakaian aku. Bhahahaa... Good wut? At least terkesan kat hati aku and buat aku berfikir tentang care and gaye berpakaian kalau aku nak keluar. Memang betol ape kate die, bertudung untuk menarik perhatian tu tak boleh. Tapi aku boleh terima lagi kalau nak berpakaian berwarne-warni tu asalkan warne tak striking and terlalu menonjol macam paria dalam pilem dok guling-guling sambil nyanyi-nyanyi. Pilih la tone yang soft and biase nampak lembut je... Sedap sikit mate memandang ^^


Cume aku tak suke orang perlekeh pasal shawl ni. Sebab yang bertudung labuh pon pakai shawl jugak aih... Bezanya cume dorang melabuhkan shawl dorang tu sampai menutup dada. Care pakai tetap same, lilit2 jugak. Dorang still nampak kemas and manis. Dah la pakai jubah, baju kurung, pakai shawl plak sopan je. Ok whut??? Sebenarnye sume bergantung pade care pemakaian biar nampak sopan and menutup aurat. Cume jangan over je lah pakai sarat sangat nak lilit pon dah jadi cam ulaq tedung tengah mengembang. Bhahaha... Ops! Aku pon same. Again... Aku tak perfect  -_-"!!! Tapi aku cube jugak perbaiki kelemahan aku! Hopefully aku bley berubah jadi lagi baik. Korang kene la doa untuk aku jugak  ^^


Lagi yang paling aku tak suke bile orang kate kat gurl freehair yang baru nak blaja pakai shawl:


"Elleyh trend je... Lepas habes trend ni kompem ko bukak tudung balik" 


Siyesly tak patut. Kenape nak memperlekehkan orang yang baru belajar nak menutup kepala sedangkan die tengah cube nak buat sesuatu yang baik? Ape salah kalau kite mendoakan die supaye terus buat kebaikan and bimbing die same-same berubah jadi lagi baik? Btol x? Biao la die buat perubahan sikit-sikit, untuk keselesaan die jugak. Kalau memule die pakai xproper, ajar la die pakai care yang lagi proper. Itu pon susah ka...? Ni nak perlekeh pe hal? Yang memperlekeh tu la sebenarnye kene cermin diri tu balik. Orang buat mende baik kau nak persoalkan perbuatan die. Pastu kalo die tak jadi nak bertudung sebab kau, hah camne? Jawab jawab...


Lepas tu, isu tudung ni tempias die bukan kene kat orang yang pakai shawl je. Ekceli orang yang bertudung labuh pon kene jugak. Aku sendiri terkejut dengan statement seseorang pasal tudung labuh ni:


"Dorang semua lagi seksi. Pakai tudung labuh [berat and terjatuh] lepas tu tertonjol semua "bukit" dorang. Lagi seksi dari orang yang pakai tudung biase-biase ni. Ingat kitorang tak bley bayang ke???"


Agak kurang ajar disitu. Tak patut la... Lelaki pon kene jage mate wut? Bertudung labuh tu memang elok, terjage and terpelihara InsyaAllah... Dah memang Tuhan create badan pempuan macam tu nak wat camne g? Haih!!! Nak salahkan pempuan punye care berpakaian, yang pendek salah, yang labuh pon salah. Dah mate kau tu yang keranjang! Cocok bagi bute nak???


Tu sebab aku kate, isu tudung ni mane pernah habes. Ade je yang nak cari kelemahan and keburukan orang lain kan? Itu salah ini pon salah. Cukop-cukop la... Aku pesan kat kau orang and diri aku sendiri, teruskan la buat "something" yang kau orang rase baik. Lame-lame kite belajar sendiri and taw pkir and decide tentang pilihan terbaik kite. Cntoh kalo gurl yg pakai shawl warne striking segala tu dengan fesyen haih tak nak kalah, lelame die akan brubah jugak bile die dah matured nanti. Dah tue-tue geli NYAH nak pakai camtu lagi lain la kalo die xsedar diri ;p


Same-same kite doakan yang terbaik untuk sedare sesame Islam kite  ^^


P/s: Aku pilih untuk bersederhana  :D 


P/s/s: Lelaki yang mate keranjang tu mesti takot nak komen kan??? ;p 

hello eveyone. this is my diary . sorry for no longer update the blog , too much busy with her life in university . No ripping, spamming, bitching, copying or what so ever that forbidden in my blog. I ban you if I see you copying or stealing anything from here.If you claim this thing on your own.tell me nicely.I won't bite even though I have fangs :)
bold italic underlined strikeout


Entri lepas lepas

untitled
JB kata pergi , SARAWAK kata marii .
tahun dua ribuu seplo (sepuluh) dengan aku .
aku menyesal . . .
aku sokong GAP . lokasi perlawanan akhir 2 mesti d...
. . (untitled)
nice vacation
need you !
webcam time .
mood : bahagia