Rabia's Official Diary
belajar bahasa iban *tetiba macam nak post lepas dah belajar*
04 June 2011

B. Melayu - B. Iban (Sarawak)
  • Makan - makai
  • tidur - tinduk
  • sampai - sangkai
  • lari - berlanda
  • nasi - asi
  • sayang - sayau
  • kekasih - sulu
  • ayah - apai
  • ibu - indai
  • sembunyi - belalai (bkn belalai gajah) T_T
  • lapar - lapar
  • nama awak siapa - sapa nama nuan
  • dah makan ke belum? - dah makai ke bedau?
  • belum - bedau
  • sekolah - sekula
  • bas - bus
  • kapalterbang - bilun
  • air - ai
  • perempuan - indu
  • lelaki - lelaki
  • jalan - jalai
  • berjalan - berjalai
  • mati - parai (mikel jickson udah parai)
  • cuba - uji
  • bagitau - madah
  • sembahyang - sembiang
  • naik - niki
  • balik - pulai
  • komputer - kempita
  • cincin - tincin
  • pingan - pingai
  • cium - sium
  • cinta - pengerindu / bersulu


so sekarang nak ajar ayat dalam bahasa iban :

Saya nak pergi ke pasar ikut boyfriend i.
Aku deka ngagai pasar enggau sulu aku.

Saya cintakan awak.
Aku sayau ke nuan.

Jom kita kawin sekarang.
Aram tua kawin diatu.

Dah mandi ke belum.
Udah mandi ke bedau.

Aduh.. saya sakit perut.
Akai... aku pedis perut.

Mak, saya nak makan.
Indai, aku deka/kak makai.

Ayah, minta duit sikit.
Apai,minta duit mimit.

Angkat jemuran, hujan sudah turun .. hihihii
Angkat kain jembi , ujan udah laboh.. hihihihi

Anak kucing kawan saya dah mati.
Anak mayau kaban aku udah parai.

Hensemnyer dier....
Sigatmai ia...

Cantiknyerr dierr..
Bajikmai ia..

Sakit gigi.
Pedis ngeli.



B.M : Jom, minum petang!
Iban : Aram, ngirup lemai!

B.M : bangun pagi
Iban : Dani pagi

BM : Balik dulu
Iban : Mupuk dulu


bersembang = berandau

cari = ngigak

manah = bagus

pengajar = cikgu

bub = buku

mending = dengar

medak = tengok

ngabang - berkunjung

ngirup - minum

makai - makan

gerai - sihat

nyamai - sedap

nama pemanjai pembaris tok? = berapa panjang pembaris ni?

cantik (prety) = bajik.
suka(cinta) = ka (contoh : Aku ka ke nuan (Aku cintakan awak)
wanita(pompuan) = indu
punya pacar = bisi pengerindu hati/bisi pangan.
sakit hati = tusah hati(susah hati)=pedih ati.
patah hati= putus ati.
umur berapa= songsangkan saje =berapa umur.
kapan menikah= kemaya melah pinang
sudah mandi= udah mandi
kenapa masih bau= nama kebuah agi berbau/ lapa agi bisi bau.
senang jumpa dengan kau-rinduk betemu enggau nuan.


1. saya tidak puas hati dengan kamu? = Aku enda puas ati enggau nuan/palak nuan.
2. tolong jangan buat lagi = Minta anang bekenyak agi.
3. terima kasih kerana tolong saya = terima kasih laban nulong aku.

da.................. itu sahaja ok... kalau nak lagi sila tinggalkan komen dibawah... "Aku sayau ke nuan"
hello eveyone. this is my diary . sorry for no longer update the blog , too much busy with her life in university . No ripping, spamming, bitching, copying or what so ever that forbidden in my blog. I ban you if I see you copying or stealing anything from here.If you claim this thing on your own.tell me nicely.I won't bite even though I have fangs :)
bold italic underlined strikeout


Entri lepas lepas

jangan kau pergi . much of love !
Kamus Edisi Pertama by Prof. Volvo
aku sebagai student UiTM, aku bengang bila kau cak...
Mcchicken beli satu dapat satu percuma !
blogger terkenal dan fake fb account .
Kata-kata lelaki yang tak boleh dipercayai
Kata-kata lelaki yang tak boleh dipercayai
sepuluh (10) Masalah Lelaki Yang Perlu Anda Tahu
TERLALU untuk wanita :)
obama osama bergurau senda ? nilai sendiri .